Je leest een gesponsord nieuwsbericht in een landelijk digitaal communicatiemedium en ineens kom je een gesponsord nieuwsbericht tegen van waaruit ze linken naar de website van je favoriete schoenen- of brillenmerk. Je krijgt toegang tot een motorgids en je vindt er eindeloos veel dealers aan gekoppeld. In de ogen van de gebruiker zijn dit simpele links om verder te browsen op het World Wide Web, maar de waarheid is dat achter dit alles een veel krachtigere SEO-strategie verweven is.
Linkbuilding
Je hebt vast al vaker gehoord over het belang van het ontwikkelen van een goede linkbuilding strategie om de positionering van een website in de zoekresultaten te verbeteren. En het is dat voor de SEO-optimalisatie van een webpagina rekening moet worden gehouden met zowel de SEO On Page-factoren als de externe SEO Off Page-factoren. Onder deze externe factoren vinden we linkbuilding, één van de essentiële strategieën om een grotere zichtbaarheid in zoekmachines te krijgen.
Wat is linkbuilding?
De vraag wat is linkbuilding kan beantwoord worden als je linkbuilding beschouwt als een reeks SEO Off Page-technieken die zijn gericht op het genereren of bereiken van links in externe domeinen om een betere SEO-positionering van een website binnen zoekmachines te bereiken. Externe links worden ook wel backlinks genoemd en dankzij het gebruik van dit soort links die naar jouw domein verwijzen, wordt een grotere webautoriteit bereikt, evenals een betere organische positionering in zoekmachines.
Niet alle externe links die naar jouw website verwijzen kunnen voordelig zijn, want afhankelijk van de domeinautoriteit van de website die naar jouw website linkt, wordt er meer of minder relevantie bereikt als het gaat om positionering.
Strategie
In zekere zin is het ontwikkelen van een strategie voor linkbuilding vergelijkbaar met het spelen van de loterij. Hoe meer deelnames (links) we krijgen/kopen op externe websites en hoe hoger de kwaliteit en autoriteit deze zijn, hoe groter de kans op het winnen van een prijs en het verbeteren van de domeinautoriteit.
Google probeert te allen tijde hoogwaardige inhoud aan gebruikers aan te bieden. Om deze reden zijn de algoritmen ontworpen om rekening te houden met het type externe links en een of andere score aan elke webpagina te bieden. Het is dus aan te raden dat de pagina’s die naar jouw website linken een goede domeinautoriteit hebben.
Zoekmachine
Op deze manier, wanneer de zoekmachine merkt dat de backlinks van hoge kwaliteit en relevant zijn, zullen de algoritmen ervoor zorgen dat onze website belangrijker wordt in de zoekresultaten. Daarom zal het door het vergroten van posities mogelijk zijn om onze domeinautoriteit te vergroten, dat wil zeggen, het zal de populariteit en het prestige van onze website vergroten. Belangrijkste voordelen van strategieën voor linkbuilding
Het is essentieel om niet uit het oog te verliezen dat, zoals elke SEO-strategie, een gemiddelde periode nodig is om resultaten te boeken.